sobota 7. února 2015

Ford Focus - Jak lépe podsvítit budíky (LED)


Svítivost budíků mi v tomto voze nepřišla nějak extra špatná, zelená je pro oči optimální a v noci za jízdy neruší. Bohužel jsem ale nevěděl co s roupama a vzhledem k tomu, že disponuji vybavenou dílnou na servis IT a zásobou LED diod, přestavba na sebe nenechala dlouho čekat. Stál jsem tedy před rozhodnutím barevné kombinace. Modrá mi z vozů VW Passat nepřišla úplně hrozná, ale přeci jen je oblíbenou barvou tunerů a já s TDíčkem, vozidlem v kombíku, vedle sebe manželku a vzadu s pár-měsíčním synem nebudu honit mladá léta tunerů. Červenou bych ve tmě viděl jako jeden veliký flek, růžová je pro metrosexuála, žlutou nenávidím od dob Renaultů... A když jsem si takhle vyjmenoval všechny barvy - bílá pro mě byla jasnou volbou. A tak jsem se opět pustil do práce....





Z minulé přestavby klíčku jsem se poučil ohledně vybité baterie v mobilu, takže fotek bude nyní dostatek. Demontáž samotných budíků z vozidla je velmi jednoduchá, zabere pár minut a žádný vztek. S křížovým šroubovákem a telefonem usedám na místo řidiče. Beru do ruky mobilní telefon a detailně fotím obsah mé vyschlé nádrže na budíkách, dále z vrchní strany krytu odšroubuji pár šroubků a rámeček s přihrádkou (ti vyvolení zde mají palubní počítač) na mě vypadne. Tedy nevypadne úplně, oběsí se na tlačítku otevírání kufru. Ten musíme vycvaknout a pak jen rámeček vytáhnout. Opět jsem se chopil šroubovacího nástroje a povolil pár šroubků kolem budíků. Budíky tahám ven a pravou rukou se snažím odepnout pupeční šňůru od budíku. Na kontaktu je černý přepínač, kterým stačí šoupnout do levé strany a tím se konektor vysune. Vědět to hned, možná bych nepřišel o nehet na palci. Zmocnil jsem se budíků a od uzamčeného vozidla odcházím s nudlí u nosu domů do tepla. Budíky pokládám na stůl a ihned odepínám černý plastový rámeček. Pokud si z vás nebude dělat srandu jako ze mě, půjde to hned, drží jen na pár cvočkách.


Teď přichází ta část, které se všichni (včetně mě) bojí. A tou částí jsou ručičky které ukazují všechno možné. Ruce které nemají zarážku (černý plastový ďublík) jsem si obyčejnou tužkou označil. Opatrně beru palcem a ukazováčkem ručičky za černý kulatý knoflík a tahám směrem k sobě. Všechny šli poměrně snadno, takže opět bez vzteku. Ručičky odkládám stranou, jelikož je teď delší dobu nebudu potřebovat a nerad bych jim nějak ublížil. 


Dále je potřeba demontovat desku od plastové vany budíků. Hledám šroubovák s torxem, jelikož tady by křížák nepochodil. Spodní vanu odkládám dále a snažím se vytáhnout tlačítko na reset kilometrů. To jde o něco hůře, tlačím bolavým palcem (ten nehet) a snažím se vymáčknout západku. Pak jen vystrčím tlačítko ven a je to. 


Lukáš Čermák, mě z Facebookové skupiny Focusáků upozorňuje, že zelené světlo vydává samotný plast na ciferníku. A že je nutné jej odstranit, nejlépe odlakovačem na nehty. Mé ciferníky jsou však přilepené na průhledný plast, takže jsem se opatrně pustil do sloupávání. 


Po odlepení otáčím ciferníky a hle, měl pravdu. Vkrádám se manželce do skříně a spokojený z lupu se vracím s odlakovačem zpět k ciferníkům. Šťourátkama do uší stírám za pomocí odlakovače první zelenou vrstvu. Jde to překvapivě dobře. O něco lépe to jde i s isopropylalkoholem, ale předpokládám, že ten každý doma nemá. A tak je odlakovač výbornou náhradou.



Až do doby, kdy jsem se dostal k místu, které bylo bílé. 


Zde je třeba nejprve odstranit bílou vrstvu a pak se můžu trápit s tou zelenou. Spotřeba šťourátek začíná silně stoupat, jelikož stačí aby byla vata trochu umazaná a hned se špína roztírá všude kolem. Přišel jsem na to, že je pohodlnější nakapat odlakovač přímo na bílá místa a nechat ho chvilku působit. Bílá vrstva popraská a jen se setře jako nevýherní předražený los v trafice. 


Samozřejmě jsem občas někde přetáhl a dostal se až na další vrstvu v místě, kde to bylo opravdu nežádoucí. To však nevadí, vím jak to napravit, ale o tom později. 


Když jsem měl ciferníky takhle venku, vzpomněl jsem si, že jsem u některých vozů viděl, že mají červenou barvu na rychlosti 50 a 90km/h, stejně tak jako 0 na nádrži. Červená folie, která by se dala snadno prosvítit samozřejmě nikde. Očima přejíždím po stole a hledám co by se dalo použít. Nejprve jsem vyzkoušel proužek z igelitky Penny Market. Svítivost byla perfektní a červená barva opravdu sytá. Úplně ideální je, pokud v tomto kroku chceme měnit barvu a to ať už komplet celých budíků, či jen nějaká čísla, nejlepší volbou je použít folie původně určené na přední či zadní lampy. Dají se sehnat v každém tuning shopu a nejsou nějak drahá. V tomto případě můžeme mít celé budíky modré, červené či růžové. Stačí jen použít folii ve více vrstev. Pokud budeme mít budíky bílé, je zbytečné kupovat metrovou folii, když nám stačí zhruba 4cm. Pak zvolíme alternativu a tou je buď barevný lak na nehty, či nějaká podobná průsvitná folie, kterou doma najdete. Doporučuji si folii vždy prosvítit třeba svítilnou z mobilu, některé folie mohou být po prosvícení ošklivé.


Na zápach si pomalu začínám zvykat a měním červený lak za černý. Tou zamažu všechna místa, kde jsem přetáhl odlakovačem.. Více vrstev černého laku je jedině k prospěchu, takže se s tím nepářu. 



Po mírném zaschnutí mě tíží zvědavost a tak hledám LEDkovou baterku a pod stolem prosvicuju ciferníky.


Současný vzhled mě velmi potěšil a dodal energii k další práci. Přišlo na řadu nasvícení. Na tom přeci není nic složitého, když už to jednou svítilo, tak to svítit bude i teď. Odebírám klasické žárovky a vkládám LED žárovky se stejnou paticí. Přikládám 12V ze zdroje k tištěnému spoji a kontroluji vzhled. No strašný. LED žárovka neumí tak hezky a hlavně stejnoměrně nasvítit spodní vanu a skrze vyčištěné budíky je to samozřejmě vidět. Od čísla rychlosti 20 do té 100km/h to svítí opravdu hodně, ale mezi 110 a 140 to zase nesvítí skoro vůbec. Stejně jako na ilustračním fotu níže.


Tak tahle varianta není ta ideální, odebírám ledky a usedám do křesla přemýšlejíc o další variantě. Nápad na sebe nenechal dlouho čekat, nastavuji teplotu pájky na 280°C a beru si k sobě pomocnou ruku.. 


Ano, tím nápadem je LED pásek. Pájím tedy o 106 a pásek lepím do spodní bílé vany od budíků. Přikládám napájení pásku k 12V zdroji. Chvíle napětí..


Jak jinak, než-li opět perfektní. Ihned mě napadá, že už v tomto stavu na to mohu přiložit ciferníky


Světlo je perfektní a svítí všude stejně, což je ideální. Bohužel jednu vadu to má a to je příliš vysoká svítivost. V tomto stavu bych i v noci musel za jízdy použít sluneční brýle. Ale stáhnout svítivost odporem nebude problém. Řeším teď však zase jiný problém a tím je displej digitálního tachometru. Vždyť ten přeci svítí zeleně! Opět vše rozebírám a zaměřuji se na tištěný spoj. Ten je nutné ze spodní vany odmontovat a tak mám na stole další bordel. 


Z dob základní školy a experimentování s podobnými displeji z kalkulaček jsem věděl, že když nenaruším kontakty, nebo nepoškodím sklo na displeji, mohu s ním různé manipulovat a rozebírat jej bez jakékoliv újmy. Snažím se odklopit černý rámeček kolem displeje, který jej drží na bílé škatulce. Kdybych nepřehlédl ještě jednu pojistku, která tam na mne číhala, možná by mi nepraskl a já bych si ušetřil slovník s nadávkami. Po chvilce mě uklidnil pocit, že vlastním svářečku plastů. Stále i když o něco méně bolavým palcem odklápím sklo displeje od sebe. Jde to z tuha a tak si po chvilce beru na pomoc něco, co je tenké a nepoškrábe displej - hele, pravítko.


Po úplném odlepení jsem z displeje získal malý plastový bílo-zelený obdélník, který určoval barvu svitu od žárovky.


Protože budou budíky svítit bíle, bude žádoucí, aby i displej svítil bíle. Ale bez nějaké jiné podložky nebudou vidět čísla. Papír to ale vyřeší. Hm, tak nevyřeší, papír má na sobě při prosvícení pozůstatky z výroby, tedy takové mírně šedivé mapy, které by na displeji byly vidět. Odebírám se tedy z křesla a s baterkou chodím po domě a hledám vhodný materiál. Nakonec jsem jej našel z návodu pro svou nově zakoupenou pájecí stanici. Našel jsem na jedné stránce místo, kde nebyl text ani z jedné strany. Starý bílo-zelený obdélník použiji jako šablonu a stříhám manuál.


Usazuji za displej, zavařuji plastový rámeček, který to drží vše pohromadě a osazuji žárovkou.


Perfektní! Světlo je sice oranžové, ale to je vlivem žárovky. Tištěný spoj tedy usazuji zpět do spodní vany. Letuji na LED pásek odpor který ve výsledku snižuje napětí z 12V na 9V, to by mělo stačit. Přesouvám se tedy ke kompletaci budíků. Aby byla kontrola úplná nasazuji na budíky i ručičky. Jen tak je opírám, nechci si rozhodit pozici celých budíků.


Tak při tomhle pohledu nevím, jestli se mám radovat, či zoufat. Světlo budíků je naprosto ideální, rovnoměrné, červenou barvu pěkně prosvicuje a displej je taky parádní. Co mě však zarmoutilo, je svítivost ručiček. Samozřejmě je to má chyba a kdybych se nad tím zamyslel hned, tak by mě to možná i napadlo. Pásek je podél celého obvodu vany, tudíž přesně v prostředku dochází k nedostatečné intenzitě světla. Je jen jedna spolehlivá možnost, jak to napravit. Nasvítit ručičky přímo. Opět tedy pájím 5cm kousky pásku a přikládám přímo na cívky ručiček. Vodiče protahuji ven a letuji na místa, kde si původní žárovka brala kontakt. Opět přikládám provizorní vodiče ke zdroji a pouštím do osvětlení budíků 12V.


Až nyní jsem konečně spokojený, svítivost displeje je přesně tak, jak je mnou vyžadováno. Žádné extra svícení. Odraz na fotografii je od plastového krytu. Nyní je tedy vše v pořádku a mohu konečně vše k sobě zpět přilepit. Jelikož jsem původní lepidlo z průhledného plastu odstranil lihem, přiklonil jsem se k variantě oboustranné lepící pásce. Vše jen tak zlehka nasazené opět demontuji a červeným fixem označuji místa, kam mohu nalepit pásku.


Opatrně na lepící pásku přikládám ciferníky, nehtem kde bolest už skoro odezněla přejíždím a vytlačuji vzduchové bublinky, které se na pásce vytvořily. Vracím zpět ručičky (díky obyčejné tužce vím kam) veškeré čudlíky a tlačítko na reset km. A i když jsem na budíky nevrátil krycí plast, usedám do vozidla a připojuji svou práci opět k pupeční šňůře od vozidla. a otáčím klíčkem v zapalování. Vzhledem k tomu, že je pod nulou, ručičku teploty nechávám na svém místě. Palivoměr díky fotografii vracím na své místo. Startuji a ručičku otáčkoměru nastavuji něco mezi 800-900. Vypínám a na budíkách spouštím diagnostický mód. Ručička rychloměru je správně nastavená v podstatě s ní nebylo ani hnuto díky té černé zarážce. Projíždím vůz a podle navigace kontroluji rychlost. Vše souhlasí. Perfektní. Po konečné montáži všech krytů a zadeklování rámečku ten pohled prostě stojí za to! 





Samozřejmě lze budíky podsvítit modrou, červenou, zelenou, žlutou.. Pokud ale mají budíky svítit opravdu kvalitně, stejnoměrně a jasně, je základem použít jako podsvícení VŽDY pásek svíticí studenou bílou barvou. Změny barvy pak docílíme barevnou folií zakoupenou v tuning centru, která je primárně určená pro lampy. Fólie je samolepící a lze použít i více vrstev. Pak lze barevně odlišit omezovač, nulu na nádrži či bod varu.  


Základní bílá barva slouží vždy pro podsvícení ručiček. V případě zvolení jiné barvy LED pásku, nebudou ručičky svítit tak jak mají a barva se smíchá. Výměna ručiček je možná, ovšem tady pozor. Ručičky jsou vyvážené a v případě použití jiných, mohou v některých případech zkreslovat. 

Stejným způsobem tak lze doladit i zbytek interiéru. V palubním počítači jsou SMD diody, které lze přepájet (pozor na polaritu)
Stejně tak jako v automatické klimatizaci...


 U manuální klimatizace je to trošičku komplikovanější, není totiž nasvícena SMD, ale žárovkou T10. Zelenou barvu pak chytá přes samotný plast. Vrchní vrstva je černá a pod ní se skrývá zelená barva. Je tedy třeba manuální ovládání celé zbrousit (kromě nastavení teploty) v podstatě až na průhlený plast. Nalepit piktogramy (které se na Internetu velmi špatně hledají), celé přestříkat do černé barvy a piktogramy sloupnout. Tím lze opět nasvítit libovolnou barvou, ovšem opět pozor. Je  třeba vyrobit např. z plastu přepážku mezi nastavení teploty a zbytkem regulací. Rozsah teplot je třeba nasvítit opět LED páskem studené bílé barvy. Pokud například celé ovládání nasvítíme modrou, výsledek nebude efektivní..

Modrý LED pásek červenou barvu prostě neprosvítí a tak to není úplně hezké. Po vyrobení přepážky, rozsah teplot nasvícen bílou a zbytek v našem případě modrou, výsledek byl daleko lepší..
Opět je osvětlení díky LED pásku rovnoměrné. Jediná opravdu veliká nevýhoda je barva přepínačů. Ta je prostě zelená a zelená bude. Plnohodnotná náhrada z jiných vozů byla většinou zkoušena a bohužel nepasuje z žádného vozu. Nebudu tvrdit, že náhrada neexistuje, ale pokud vím, ještě se přesně neví.. z jakého vozu by mohla sedět. Upravit přepínače bohužel také nelze..




Pokud se někdo rozhodne do podobné přestavby, bude využívat můj návod a i tak si nebude s něčím vědět rady, nechť neváhá a kontaktuje mě, nebo kohokoliv jiného přímo ve skupině 
"Ford Focus club CZ" na Facebooku.
























Žádné komentáře:

Okomentovat