čtvrtek 26. prosince 2013

Vypnutí imobilizéru Renault (Laguna I )

Nastala velmi kuriózní situace, kdy se mi dostala do rukou Laguna s nefunkční dálkou (originál). Situace byla o to vtipnější, že zámky jsou od zlodějů poškozené a tím pádem nefunkční. Majitel vždy otevíral původním dálkovým ovladačem (dále jen "DO"). Všichni majitelé Lagun však vědí, že místem, kde je přijímač DO umístěn ( v kabině u vnitřního osvětlení pod anténou) velmi silně zatéká a tak hrozí koroze součástek a tím nefunkční jednotka přijímače DO. Tato situace samozřejmě nastala. Po násilném otevření Laguny přišla další rána a to v podobě imobilizéru (dále jen "imo"). Ten totiž nepřijme skrze přijímací jednotku DO signál a tím je imo stále aktivní- blokuje start. Nastává tedy situace - jak vůz bez větší námahy a investic zprovoznit?

Pokusím se tedy přesně odhalit postup s ilustracemi, odblokovat imo by měl zvládnout každý.


Podotýkám, že návod je pro Laguny I s infra DO (na ostatní typy vozidel postup nebyl testován)

Co přesně tedy budeme potřebovat? 
- počítač (notebook), nejlépe se systémem Windows XP. Poradíme si ale i s jiným systémem.
- dekodér (ke stáhnutí ZDE)
- velký technický průkaz
- klíček


Ať už Vám imo nefunguje z jakéhokoliv důvodu, princip je vždy stejný. Vůz nenastartuje, imo bliká
Imobilizér bliká - nelze nastartovat

Pokud máte k dispozici PIN k odemčení imo, můžete následující postup přeskočit, odblokování pro Vás bude velmi snadné a rychlé. Ostatní, co PIN nemáme, musíme si ho sami dekódovat.

Než se pustíme, do samotného dekódování, přesvědčíme se, že náš klíček obsahuje potřebný číselný kód. Klíček drží pohromadě jedním šroubkem. Opatrně klíček rozebereme (viz. obrázek)
7-místný kód
Jak je vidět na obrázku, uvnitř klíčku se nacházel papírek s kódem. Nás bude pro další použití zajímat ten před pomlčkou. Tedy 7místný kód složený z čísel a písmen. Pokud máme v klíčku tento papírek (a někdo před námi ho neodstranil, máme vyhráno.

Nyní, pokud používáte systém Windows XP - můžete těchto pár kroků přeskočit. Pokud používáme ostatní novější systémy - Vista, Windows 7, Windows 8(8.1) atd. musíme dekódovací program spustit v prostředí XP. Mě se to přes nastavení kompatibility bohužel nepovedlo a tak jsem musel vytvořit virtuální prostředí. 
Osobně se mi pro virtuální instalaci nejvíce líbí Oracle VM VirtualBox, ke stažení ZDE. Po poměrně snadné instalaci vytvoříme nový virtuální systém. Klikneme tedy na modré kolečko "Nový", zobrazí se nabídka.
Vyplníme tedy dle uvedeného obrázku, zbytek stačí proklikat (Další).
Po správném vyplnění bude okno vypadat takto:
Nyní potřebujeme systém Windows XP nainstalovat do virtuálního prostředí. K tomu potřebujeme ISO soubor, tedy obraz instalačního disku s Windows XP. Ten stáhneme ZDE - heslo pro stažení je "laguna" bez uvozovek. Pokud máme ISO stažené, v programu Oracle kde chceme instalovat virtuální PC klikneme na žlutou ikonu "Nastavení" nachází se hned vedle tlačítka "Nový".

Dále v levém sloupci klikneme na "Úložiště". A Dále na "Přidat CD" viz obrázek

Zobrazí se nám otázka jestli chceme přidat disk. Ano, chceme, vybereme tedy "vybrat disk" a v dalším okně vybereme námi stažený ISO soubor. 


Potvrdíme OK a spustíme zelenou šipkou "Spustit"
Nyní se provede klasická instalace Windows XP. Po instalaci otevřeme znovu tento web a stáhneme z uvedeného odkazu dekódovací program.

Stažený archiv rozbalíme a spustíme soubor "renault.exe"
Program po nás bude chtít heslo, napíšeme (bez uvozovek) "trantir"
Pokud jste dodrželi správně postup, zobrazí se Vám toto:

Nyní už jen vyhledáme na začátku VIN kódu číslo motoru. Dle mých informací číslo motoru začíná 4 znakem z VIN (viz obrázek). V obrázku jsou první tři VIN kódy právě z Laguny. Vaše číslo motoru tedy zadejte do programu.


Program bude pro dekódování požadovat další kombinaci, tu právě najdeme na papírku z klíčku. Zadáváme čísla až do pomlčky, dál ne! Po zadání nám program konečně vygeneruje PIN kód k odblokování našeho vozidla.

PIN kód nikomu nesdělujeme, slouží pro odblokování bezpečnostního systému vozidla. (To že je tento systém silně poruchový je věc druhá...)

Nyní s kódem sedneme do vozidla a demontujeme kryt přijímače DO a odpojíme.

Pokud máme jednotku demontovanou, kryt můžeme opět vrátit na místo.

Zde je vytažená vadná přijímací jednotka DO:

Nyní strčíme klíček do zapalování a otočíme dokud se nám nerozsvítí kontrolky (NESTARTUJEME!)
Kontrolka imobilizéru stále bliká. Náš nově vygenerovaný PIN kód si rozdělíme na jednotlivá čísla která budeme zadávat. Pro ilustraci, nám program vygeneroval PIN 3232. Rozdělíme si ho tedy jako 3-2-3-2, čísla do vozu zadáváme jednotlivě a to pomocí tlačítka na zadní stěrač, viz. obrázek:

Sedíme tedy na místě řidiče, kontrolky nám svítí a imo bliká. Sešlápneme plynový pedál (imo přestane blikat) a pomocí uvedeného tlačítka zadáme kód vyťukáním. Naše první číslo je 3, takže 3x vyťukáme tlačítko na obrázku. Počítat stisknutí tlačítka lze i na budíkách, při každém stisku se rozsvítí i kontrolka imobilizéru. Vyťukali jsme 3x a pustíme plynový pedál. tím imobilizéru řekneme, že jsme zadali první číslo. Opět sešlápneme plynový pedál a ťukáme druhé číslo. V našem případě je to číslo 2, tedy 2x ťukáme.. opět pustíme plynový pedál a tak až do konce. Pokud máte PIN např. 4136 tak vyťukáte nejdříve 4x, pustíte a znovu sešlápnete pedál, pak 1x atd... 

Pokud vyťukáte poslední číslo a zadali jste vše správně, po posledním puštění plynového pedálu imo přestane blikat a po pár vteřinách zhasne úplně. Nyní je imo deaktivované a můžete pohodlně nastartovat. 

Chybějící jednotku DO nahradíme nějakou univerzální kterou připojíme k panelu vedle ruční brzdy. Zde se totiž nacházejí tlačítka pro centrál i výstup na směrovky. Ale o tom až zase příště....

P.S.
Imobilizér je v těchto vozech silně poruchový.
Pokud se Vám líbí vystřelovací klíče, kde je součástí i ovládání centrálního zamykání, alarmu a dojezdu elektrických oken, je pro správnou funkčnost a kompatibilitu zapotřebí imobilizér vypnout. Jinak se originál jednotka bude přít s nově instalovanou o funkčnost.
Je možné, že Vám tento postup úplně neodblokuje imo, budete ho muset zadávat při každém startu. Pokud jste udělali vše z mého návodu a přesto Vám postup plně neodblokoval imo, kontaktujte mě prosím do příspěvku, budu velmi rád za každou zpětnou vazbu. Mě se však tento postup potvrdil u dvou vozů. Z klíčku lze vytáhnout i baterie, nebo veškerou elektroniku. (velmi vhodné pro přestavbu na vystřelovací klíček)
PIN by Vám měli vygenerovat i přímo v servisu Renault, pokud se prokážete, že jste vlastníkem vozidla. Někde se spekuluje o tom, že by tato služba měla být zdarma, někdo však zaplatil od 300Kč do 1.000Kč