pondělí 4. března 2019

Klíče Ford Focus MK1 a vše kolem nich (1998-2004)



Doba od posledního článku utekla jako voda. Diskuze ohledně klíčků trochu pominula a dostala se do podvědomí. Ovšem stále velmi často dostávám otázky ohledně klíčů, imobilizéru, dálkového ovládání apod. Rozhodl jsem se tedy vnést trochu světla do tohoto jednoduchého odvětví z praxe a techniky.












Pokud jste někdo četl starší článek, určitě víte, že jsem se klíčům již několikrát věnoval. Díky času jsem tak nasbíral i nějaké zkušenosti ohledně kvality, výdrže apod. Na začátku si klíček rozebereme a podíváme se z čeho se skládá a která součást k čemu je..




Jedná se o úplně obyčejný klíček bez dálkového ovládání. Díky prostoru uvnitř plastu lze do klíčku vsadit ampulku s imobilizérem (pouzdro na fotce vedle klíče). Pokud je ampulka spárovaná s řídící jednotkou motoru, lze s tímto klíčem nastartovat. Můžeme se setkat i s levnější variantou. Podoba klíče je totožná ovšem bez prostoru pro ampulku. Tímto klíčem pak nastartovat nelze, ovšem pokud je planžeta vybroušená na váš vůz, lze s ním odemknout kapotu, otevřít dveře, spustit spínačku a odblokovat zámek volantu. Rozeznáme je od sebe tak, že klíček s ampulkou má z vrchní strany vsazené pouzdro. Osobně jsem se zatím setkal s barvou černou, modrou a červenou.

Další klíč je asi nejběžnější a setkáte se s ním nejčastěji...

Je ze všech klíčů asi nejporuchovější, ale jak jsem již zmiňoval, nejběžnější. Klíč se skládá z několika částí (tištěný spoj dálkového ovládání, baterie, ampulka immo) a tak si tento rozebereme podrobněji..


Imobilizér


Nejčastěji používaná ampulka imobilizéru. Pro Ford Focus MK1 98-04 je použit typ s označením Transponder Texas Crypto 4D ID60 ● 4D60 ● JMA : TPX2, TP06. Ampule je skleněná a jak jsem zjistil tak i velmi křehká. Ampule v sobě nese jedinečný kód již nadefinovaný. Ten se pomocí diagnostiky spáruje s řídicí jednotkou ve vozidle (ta načte kód a uloží ve voze). Tato metoda má jednu velikou výhodu, ampule lze používat opakovaně. Po spárováním s jedním vozidlem jí můžete nahrát i v dalším apod. Pokud tedy máte nějaké doma, určitě je nevyhazujte a raději je vraťte do oběhu. Ampule musí být v každém klíčku, bez toho nastartovat prostě nelze. Viděl jsem však různé varianty jak obejít systém immo s několika klíčky. Jednoduše se jedna ampulka strčí někam k věnci u spínačky. Pak můžete použít třeba tisíc klíčků (správně vybroušených) a nemusíte řešit kódování dalších ampulí. Jednotka načte vždy tu stejnou přilepenou ampulku. V řídící jednotce musejí být minimálně 2 nakódované ampule. Již několikrát se mi při kódování stalo, že přidání třetího klíčku byl někdy problém a tak se z jednotky musejí vymazat všechny klíče. Po té postupně nakódovat všechny tři. U naftových Focusů jsou jednotky imobilizéru dvě. Jedna v řídicí jednotce a druhá v čerpadle. Ta je však podřízená té řídicí. Pokud tedy kódujeme nové ampule, je vždy dobré přes diagnostiku ještě spárovat obě jednotky aby došlo ke korektnímu načtení. Jak jsem již zmiňoval, ampule jsou jako na obrázku skleněné. To by nás ovšem nesměl zasypat čínský trh aby to bylo jen tak. Proto je možné sehnat i jinou "ampulku"

a to černou, keramickou a rozhodně více odolnou. I s touto ampulkou můžete do Focuse počítat, jelikož se dělají ve stejných typech jako ty skleněné. Považoval bych to za takový upgrade. Funkce, kódování.. vše je stejné jako u skleněné ampulky. Jen se při pádu na zem nerozbije (mě zatím ne). Osobně jsem po pádu klíče a následné rozbití ampule přešel právě na tuto variantu. Je pravdou, že zhruba z 30 startování jí jednou vozidlo nenačte. Pozná se to podle červené blikající diody na palubce vedle hodin. Musím pak klíčkem otočit tam a zpět aby došlo k opětovnému načtení. Vždy je to jen na první pokud a zhruba jednou ze třiceti startů.

Dálkové ovládání

se skládá ze dvou částí. Pouzdro s kontakty, baterií a prostorem pro uložení ampulky imobilizéru


Do tohoto pouzdra jde uložit jen skleněná ampulka, tu keramickou se sem ani nepokoušejte nacpat. Vyjmout skleněnou ampulku z tohoto pouzdra chce dávku trpělivosti a šikovnosti. Osvědčil se mi velmi malinký, tenký plochý šroubováček (na brýle) kterým se na konci propíchne guma a jemným pohybem se ampulka vytlačí ven. Kontakty od baterky jsou celkem chatrné a rády nedoléhají buďto k samotné baterce, či k základní desce. V obou případech tak odpojí tištěný spoj od napětí a dálkové ovládání centrálu nefunguje. Druhá půlka se skládá z tištěného spoje...

Který ovládá centrální zamykání vozidla, případně i dojezdy oken. Ovladač obsahuje řadu SMD součástek které nás v tuto chvíli nezajímají. Zlatá dlouhá cestička kterou vidíme na fotce slouží jako anténa. Uprostřed jsou vidět tři tlačítka. V době výroby Focusů s tlačítky nebyl problém. Nyní se ale píše rok 2019 a tak mají tlačítka za sebou nespočet sepnutí. Je tedy více než logické, že postupem času odcházejí. A to i ty tlačítka na ovládání kufru. Není nic jednoduššího, než-li vadné tlačítko odpájet a desku osadit novým. Né každý ovšem vlastní mikro pájku a příslušné tlačítko. Řada řidičů tak sáhne po variantě výměny celé základní desky, či po vyndání ampule imobilizéru i celého pouzdra. Zbytek letí do koše. Což je celkem škoda, pokud se do takovéto situace dostanete, napište mi na lukas(zavináč)rutar.cz. Zaplatím vám poštovné a pomůžete mi vracet tyto kvalitní tištěné spoje zpět do oběhu. Poptávku totiž zaplavují nekvalitní čínské ovladače, které mají řadu problémů a velmi krátkou vzdálenost dálkového ovládání oproti originálu. Rozdíl mezi čínským tišťákem a originálem je patrný na první pohled. Dalším a posledním dílem u tohoto typu klíče je vanička se samotnou planžetou..

Planžeta

Lze díky vaničce snadno odpojit od zbytku klíče a nasadit na nové pouzdro. Za normálních okolností je to nesmrtelný kousek :)


Další variantou klíče je vystřelovací upgrade z původního originálního klíče.

Tento klíč je vlastně totožný s původním. Všechny vnitřnosti z původního klíče jen přehodíte, celé složíte a necháte si vybrousit novou planžetu. Žádné párování, čipování apod. Jak je vidět, klíč má stejně rozmístěná tlačítka dle původního. Nějakou dobu jsem tento klíč používal. Na samotném začátku se mi velmi líbil, je to přeci vystřelovák. :) po pár dnech používání mé nadšení upadalo. Klíč je hrozně nafouknutý, gumová tlačítka se rychle ošoupají, je náchylný na pády, postupem času se začnou díly rozpadat a celkové klíč po delším používání nepůsobí dobře.  A tak je čas se posunout na jiný level.
Další variantou je přezdívaná "brzdová destička". Tento klíč je úplně jiný a z původního nelze provést upgrade. Nelze sem vložit ani tištěný spoj dálkového ovládání, ani skleněná ampulka. Tento klíč lze použít pouze se zmiňovanou keramickou černou "destičkou" imobilizéru. Po drobné úpravě sem lze vložit i skleněnou ampulku


ale to rozhodně nedoporučuji. Pokud budete tento klíč objednávat, rozhodně doporučuji zabrousit na Aliexpress, jelikož věřte nebo ne, jinde se tento klíč nevyrábí. Je však důležité koukat na cenu a recenze daného prodejce. Pokud půjdete vyloženě po dobré ceně, počítejte s tím, že kvalita bude opravdu mizerná. Je lepší si nějaký ten dolar připlatit a mít jistotu kvalitního produktu. Osobně jsem vyzkoušel několik variant a právě ta nejdražší byla vždy nejlepší. Klíč je celkem bytelný, těžký takže nepůsobí laciným dojmem a dobře se ovládá. Tlačítka mají dobrý pevný stisk a vzdálenost dálkového ovládání je také dobrá. Klíč se půlí uprostřed a tak při výměně baterie nemusíte natáčet pružinku planžety. Osobně mě však tento klíč dostal do potíží, jelikož při pádu na zem se kompletně rozletěl na všechny díly. Při tomto pádu vypadla skleněná ampulka (ano, do mnou upraveného pouzdra) a rozbila se o silnici. Vzhledem k tomu, že to byl můj jediný klíč (kovářova kobyla), byla celková situace poněkud smutná. Pokud budete chtít tento klíč, koukejte také po tom, jestli prodejce dává ke klíčku tištěný spoj, baterii (kontakty) a imobilizér. Až přijde klíček jako komplet složený, v podstatě ho ani nemusíte rozdělávat. Stačí vybrousit, nakódovat dálkové ovládání (postup v minulém článku) a spárovat imobilizér. K tomu postačí buď dva původní klíče které k vozidlu máte, nebo pak druhá varianta a tou je samotná diagnostika. 

Další mnou vyzkoušený klíček je 

z novějších Fordů. Při objednávání však musíme koukat na typ planžety. Tak jako v minulém klíčku i tento je připravený na osazení keramické černé destičky. Vysílač dálkového ovládání také pracuje na frekvenci 433Mhz a tak s ním můžete po spárování ovládat i stařičkého Focuse. Tento klíč aktuálně používám nejdéle a ze všech mnou používaných klíčů se osvědčil nejlépe. Baterie se vyměňuje velmi pohodlně sejmutím krytu s logem Fordu. Baterie se jen vyklepne, nasadí nová a kryt znovu zpět nacvakne. Úkon, který nezabere více jak pár vteřin - a to doslova. Tlačítka se mačkají opravdu parádně, mají pevný a jasný stisk. Planžeta sedí v klíčku jak má a nezlobí. Několikrát mi spadl na zem a to i do louže -> pořád stále 100% funkční. Klíč je z kvalitnějšího pevnějšího plastu, působí opravdu věrohodně a dobře. Tvarem padne přesně do ruky a celkový dojem je opravdu skvělý. Při vybírání ovšem platí stejná pravidla jako u ostatních klíčů. 

 Dostal jsem ještě otázku jaký je rozdíl v tloušťce obou klíčů, tak potvrzuji, že ten novější je o něco slabší a tak je to trochu nezvyk. Ale řekl bych, že spíše příjemný...



Klíčů které lze na Focuse použít je samozřejmě velmi mnoho, jeden z dalších typů, který se velmi rozmáhá je tento: 
nebo potom tento:



Oba mám objednané a chystám se na testy, zatím tedy nemohu potvrdit jejich funkčnost. Vzhledem k tomu, že podle dostupných informací nenesou logo Fordu, určitě u nich osobně nezůstanu.


V případě dalších otázek nás kontaktujte ve Facebookové skupině Ford Focus Club CZ, nebo dole v komentářích. 

Žádné komentáře:

Okomentovat