neděle 19. dubna 2015

Ford Focus - Jak z manuální klimatizace udělat automatickou ( Klimatronic)


Jednoho dne se kamarád rozhodl, že se mu prostě líbí automatická klimatizace. Když jsem na to zareagoval slovy "to ale není práce na jeden den" už jsem v ruce držel klíče od jeho vozidla a že další tři týdny nebude doma, takže na to mám dost času. No a já se pustil do práce....









Na tomto vozidle jsem už kompletně měnil veškeré podsvícení do modré barvy a protože kabelové svazky v tomto vozu nebyly úplně v pořádku, další můj úkol byl dotáhnout elektro k dokonalosti.
stav přebíraného vozidla
Po převzetí vozidla jsem objednal kompletní sadu klimatizace od pana Karneta, jelikož jsem věděl, že mi pošle vše, co k samotné přestavbě budu potřebovat. A nemýlil jsem se. Jakmile dorazila klimatizace první co bylo, jsem pozorně zkontroloval rozdíly mezi manuální (válela se na dílně) a automatickou klimou. Rozdíly jsou opravdu minimální, pokud nepočítám motůrky a čidla, rozdíl není žádný. Bohužel jeden a zásadní je uchycení motůrků ke klimě. Ta manuální nedisponuje potřebnými závity. Samozřejmě mě napadlo, že by šlo motůrky nějak přilepit, natavit či prostě přišroubovat a vyhnout se tak demontáži celé palubní desky. Ale nemám ve zvyku něco prznit a má práce vždy sloužila jako má vizitka, či případná reklama do budoucna. Tudíž jsem myšlenky na zrychlení práce pustil z hlavy a vybaven nářadím se pustil do díla.

Vzhledem k tomu, že jsem měl v plánu dát dohromady i kompletní kabelové svazky, tak jak mají původně být, ani jsem nepřemýšlel nad variantou demontovat palubní desku spolu s kovovým rámem, na kterém palubní deska z části drží. Pokud si při demontáži budete chtít ušetřit práci a trochu času, určitě bude tato varianta vhodnou volbou. Zpět k demontáži... palubní deska drží na rámu devíti šrouby. Dva u levé strany, dva za budíkama, jeden za ovládačkou klimatizace, dva u airbagu a dva na pravé straně. Kastlík u spolujezdce sice není pevně spojen s palubní deskou, ale s ním bude demontáž komplikovanější. Drží třemi šrouby na spodní straně. 

Po demontáži všech šroubů a vycvaknutí vrchní strany palubní desky se palubka povolí a lze s ní manipulovat. Než ale palubku úplně vytáhneme z vozidla, je zapotřebí ještě pár věcí demontovat. Doporučuji začít volantem, já tak učinil až těsně před demontáží rámu, ale doporučuji řízení povolit jako první. Po odplastování prostoru kolem pojistek, diagnostické zásuvky a plastů kolem volantu lze vidět tři třináctkové matky a jeden šroub. Po kompletní demontáži si volant kecne na podlahu (bacha na kolena). Výhodou jsou klouby, takže volant lze vychýlit na stranu aby tolik nepřekážel a hurá na středový panel. Ten drží na třech šroubech (nebo vrutech, už nevím..), dva pod prostorem na odložení kelímků a jeden úplně vzadu. V prostoru pro kelímky odloupneme gumovou podložku.

prostor pro kelímek

A panel vycvakneme. Je zapotřebí si vzpomenout na hlavolam "ježek v kleci" a podobným způsobem protáhnout gumu od řadičky a ruční brzdy směrem dolů. Guma totiž zůstává, plast jde pryč. Panel jde pak snadno sundat. Po panelu sundáme spodní límec palubní desky, ten drží jen na pravé straně.  Pak by palubní deska měla vypadat asi takto..



Jestli palubka nepůjde úplně z lehka, je možné že se ještě zasekla na kovové pacce. Je dobře vidět od místa, kde je normálně rádio, stačí jí jen rukou vysadit a pak už je cítit vůle celé palubní desky.



Po vytažení celé palubky je ve vozidle najednou dostatek místa a všechny dříve tajná místa jsou nyní odhalena. V tuto chvíli je čas na podrobné prozkoumání kabelových svazků. Je totiž velice pravděpodobné, že naleznete konektory o kterých jste neměli ani tušení. Lze totiž najít přípravu pro palubní počítač, osvětlení prostoru pro nohy při otevřených dveří a mnoho dalšího. 



Samotný rám drží celkem na čtyřech desítkách - dva na každé straně. Spodní strana rámu se opírá o výztuhy u řadící páky na dalších čtyřech šroubech. A zde jsem narazil na problém. Kabelový svazek vedoucí k řídící jednotce airbagů je protažena skrz rám, tudíž by rám šel sundat pouze, pokud bych nejprve kompletně odstrojil celý prostor kolem řadící páky a ruční brzdy. 



Toto mi rozhodně přišlo neakceptovatelné a nevím, jestli tento svazek je zde tažen již z výroby, nebo se někdo ve Fordu seknul a na poslední chvíli to protáhl tudy, když ve spodní straně je spousta místa a tažení svazku pod rámem by bylo daleko efektivnější. Vzhledem k tomu, že je k dispozici svářečka, chopil jsem se řezacího nástroje a jednoduše plíšek nařízl, abych mohl kabelový svazek protáhnout zpět. Pak je třeba z rámu odstranit veškeré kabely. Od pojistek, za budíkama a z krku který je za rámem u spolujezdce. Když už na rámu nedrží jediný kabel, rám se vysadil z auta a později zavařil.



Po vytažení rámu vypadá interiér na oko hrozivě, ale ve skutečnosti to nic strašného není..



Vzhledem k tomu, že mám k dispozici kompletní sadu Klimatronicu, proběhne výměna kus za kus. Je tedy zapotřebí vypustit obě větve klimatizace a vody v chladiči. Jakým způsobem klimu vypustíte nechám na každém z vás. Samotná klimatizace drží na dvou matkách z interiéru a dvou z motorového prostoru. Z interiéru drží na každé straně shora, jednu matku najdeme mezi řízením a samotnou klimou a druhou mezi ventilátorem a řídící jednotkou. Z motorového prostoru má matka kolem sebe takovou čepičku a na jedné je přidělaný plastový držák hadic od topení. Ty při té příležitosti také povolíme. Já je nepovoloval hned u klimatizace, ale až na dalším spoji. Oba se nachází mezi hlavou motoru a vzduchovým filtrem (u benzínu). Pak se povolí hadice klimatizace přiloženými kroužky přímo na hadicích již z výroby. Je možné, že kroužky na hadicích třeba ani nenajdete, pak je na řadě improvizace a použít něco, co se bude hodit. Někdo použije nastříhanou lahev od limonády, někdo velmi slabí plíček. Je prostě zapotřebí roztáhnout po celém obvodu trubky pružinu, která díky zaobleným koncům slouží jako spojka. U původní manuální klimatizace šla spojka sundat poměrně snadno. U došlé automatické klimatizace to bylo o něco horší a byl použit sprej na mazání. Je důležité pružinku roztáhnout a ihned silně vyškubnout trubky z klimatizace. 

Bohužel jsem při této akci úplně zapomněl pořizovat fotografie, takže žádnou detailní bohužel nemám. Pro toho, kdo tuto koncovku nikdy neviděl bude ilustrační obrázek asi stejně jednoduchý, jako pro mě chemické vzorečky. Ale postup demontáže opravdu není tak složitý. 

Po vypojení a vytažení manuální klimatizace ven z vozu 


se prostor trochu zkulturní a posadí se na místo klimatizace automatická



se kterou přijde i zapojení další nové kabelové větve. Zapojení je opravdu jednoduché a to myslím bez ironie! Já dostal od pana Karneta kompletní svazek, ze kterého jsem musel probrat ten co potřebuji.


Jak zjistit který to je? V podstatě jednoduché, konektor, který pasuje do klimatizace se zapojí a pak se jde po kabelech. Všude, kde je napojený na další koncovku, se prostě odpojí. Zůstane tak připojený jen tento krátký
Bohužel nemám vlastní fotografii. Tato je vypůjčená ze stránek foka24.de

A samotné zapojení je jednoduché. Z originálního svazku v autě se konektor zapojí do nového krytu kolem rádia. Už ten pro automatickou klimatizaci. Konektor je stejný, je zde napájení, kontakt pro osvětlení, čidla a tak. Do toho stejného nového krytu se zapojí i výstup kabeláže z klimatizace, které ovládá veškeré servomotůrky. Je to ten nový svazek, který se do vozu nově přidal.



 Tím by byla klimatizace v podstatě už hotová. Zbývá jen ventilátor, ten je u nového svazku nezapojený, ale barva vodičů je totožná. Na novém svazku u konektoru pro ventilátor je nezapojený ustřižený zeleno-oranžový silný vodič. Ten se připojí k původnímu svazku na stejný zeleno-oranžový. Tím dodáme ventilátoru potřebné napětí. Pak už zbývá jen zapojení diagnostiky, pro případ, že by v budoucnu bylo něco s klimatizací (vadné čidlo a pod.) zapojíme ještě z nově přidaného svazku dva vodiče. Jedná se o modro-červený a šedivo-červený vodič. Rozeznat je na novém svazku i původním v autě je poměrně snadné. Oba jsou totiž spolu po celém vedení propletené. Stačí tedy najít v původním svazku v autě (nebo přímo na zásuvce pro diagnostiku) potřebné barvy a propojit je s klimou.
doporučuji použít teplem smršťovací bužírku
Dalším krokem je výměna tlačítka na výstražné osvětlení. To má totiž rámeček z nové automatické klimatizace jiný a i když konektor je na novém svazku, zapojovat ho nebudeme. Použijeme původní originál svazek. Prostě jsem jen tlačítka prohodil. Takže jsem zapojil na původní svazek původní tlačítko tak, jak to bylo před celou přestavbou.



Pak tedy nastává minuta ticha a okamžik, pro otestování nové klimatizace. Pootočíme klíčkem v zapalování a vyzkoušíme panel.



Když je vše řádně otestováno, všechny klapky fungují, ventilátor reaguje na rychlosti, srdce zaplesá a pokračuje se v práci. V této fázi přijde trošku kaskadérský kousek. Je totiž zapotřebí napustit zpět vodu do chladiče a nechat doplnit klimatizaci. Osobně jsem se nepustil do kompletace palubní desky. Pro kontrolu jsem si chtěl ověřit, že ani klimatizace, ani voda v topení nikde neprosakuje a nemůže způsobit nějaké škody. Elektroinstalace se tedy dala do originálního stavu (jen si dát pozor na sluneční senzor a vytáhnout ho hezky do levého rohu), nový svazek k automatické klimatizaci se hezky uklidil na volné místo do průchodky, nasadil se kovový (zavařený) rám zpět (provizorně se uchytil na dva šrouby) dále se zapojí spínač světel, budíky, samotný panel klimy a tlačítko výstražného osvětlení (bez něj nefungují blinkry vůbec). A hurá na cestu...



Po příjezdu klimatizace samozřejmě neunikala a voda také nikde, takže jsem se nyní mohl pustit do kompletace a začal jsem hned u světelného senzoru. Ten má totiž své místo v palubní desce v levém rohu. Do palubní desky se tedy vyvrtal potřebný otvor.



Zasadil senzor...


a nasadila krytka...



Tento senzor se napojuje k novému kabelovému svazku automatické klimatizace dvoupinovým konektorem (2 vodiče). Když jsem byl u té elektriky, kterou jsem již dal skoro do řádného stavu (zbývá ještě přívod k rádiu), ještě jsem zapojil dva konektory pro žárovku T10, která osvětlí prostor pro nohy stejně, jako bylo zamýšleno v originální verzi kabelového svazku (kterým tento vůz samozřejmě nebyl vybaven).



Po žárovkách jsem se spolu s pájkou a bužírkama pustil do kabelů k rádiu, tedy přívod a reproduktory. Původně totiž někdo použil něco, co se do auta absolutně nehodí...



Po úpravě svazek trošičku ubral v pase a manipulaci byla hned snažší...



Nyní se vše začalo kompletovat. Veškeré plasty a výdechy topení, tunel kolem ruční brzdy.



A po všech drobnostech konečně i palubka.



Po utažení všech demontovaných šroubech se ale palubní deska stále kvrdlá u strany hned pod sklem. Tam ale žádné šrouby nenajdete, je na to jednoduchý "fígl". Stačí vzít do ruky imbus (bohužel už přesně nevím velikost), posadit se do vozu a řádně se podívat na výdech topení hned pod oknem. Z jednoho úhlu je vidět klasická mřížka. Pokud ale hlavu posuneme o něco dál, lze zahlédnout pouze pár zvýrazněných mřížek. A ty jsou pro nás důležité! Přesně do nich strčíme imbus a silou zatlačíme.



Tlačí se nárazovitě, dokud není slyšet hlasitý zvuk cvaknutí plastů. Pak drží palubní deska jako jeden celek spojený s autem. Už stačí zapojit jen pytel u spolujezdce, budíky, usadit panel, spínač na světla a otevírání kufru. Usadit kastlík, zámečky kolem výdechů topení, límec pod palubkou k řadící páce a je hotovo :)



Je asi na každém, zda je upgrade klimatizace na automatickou výhodný z funkčního či estetického hlediska. Každopádně jde o odpověď na otázku.. Jde vyměnit manuální klimatizace za automatickou? Ano! Jde! A osobně, pokud budu mít možnost se opět pustit do podobné přestavby, rád se do ní pustím znovu. Z uvedených fotografií připouštím, že postup působí složitě. Pohled na místo, kde měla být a není palubní deska, působí celý volný prostor spíše jako demontáž vozu na náhradní díly a odvozu na likvidaci. Pokud ale přestavbu nedělá více lidí, víte kde vám co leží, co kde máte ještě dodělat či poupravit a hlavně... jak to celé vrátit zpět, protože už si člověk jednou prošel demontáží, takže montáž je vlastně jen opačná demontáž. Celá přestavba tak složitá ve skutečnosti není a chce to jen čas, klid a logické myšlení.


Zajímavosti:


manuální klimatizace se fyzicky liší od té digitální pouze v drobnostech


levá klimatizace je manuální, pravá pak digitální. Rozdíl je však v ovládání klapek


Samotné ovládání je (mimo elektriku) na obou klimatizacích stejné. Ta elektronická má však uchycení na servopohon + dvě čidla pro kontrolu teploty vycházejícího vzduchu.



první čidlo lze zahlédnout (s baterkou) od prostoru nohou směrem za rádio



druhé čidlo je o dost níže a je potřeba mírně vychýlit plast palubní desky


další čidlo je zmíněné sluneční a je umístěno na vrchní levé části palubní desky.

Klimatizaci lze doplnit až 740g chladícího média (včetně trochy oleje)



3 komentáře:

  1. Dobrý den,
    rád bych se dotázal kolik by jste chtěl za práci této výměny ve Ford Focus II z manuální na dvouzónovou automatickou klimatizaci.
    Ozvěte se mi prosím na salmik11@gmail.com.

    Děkuji a přeji krásný den,

    OdpovědětVymazat
  2. Koľko ťa vyšiel ten kit na prerobenie klimy?

    OdpovědětVymazat
  3. Zdravím,
    mám dva FF MK1 jeden pojízdný (pracovní s manuální klimou) a ode dneška druhý plně vybavený (bez motoru) chtěl bych kompletní výbavu přestěhovat do svého... palubní počítač, tempomat (údajně nedošlo k jeho zprovoznění ,digi klimu, vyhřívané sedačky, atd. odkud jste a měl by jste návrh na cenu stěhovaní. MG reakci prosím na michal.grym@gmail.com

    OdpovědětVymazat