Přeskočit na hlavní obsah

Chladící podložka pod notebook

Chladící podložky můžou být praktickým pomocníkem při práci s notebookem. Podložka vám dovolí ležet s notebookem v posteli, na gauči, nebo vám stroj nakloní tak, aby se na něm dalo dobře psát. Bohužel stejně tak jako může dobře sloužit, může i notebook usmrtit. Jak se to může stát? Na to se podíváme v dnešním článku...





Správné použití chladící podložky pod notebook (NB) pro který jsou tyto pomůcky vlastně zkonstruované vám opravdu pomohou a uchrání váš NB před přehřátím.
Drtivá většina dnešních strojů má totiž ve spodní straně mřížku, kterou ventilátor nasává vzduch. Ten je dále ohříván v útrobách počítače přes měděná žebra a teplý vzduch odchází bokem počítače ven. Pokud položíme notebook na gauč, postel (či jiný podobný měkký povrch) hrozí ucpání spodní krytky pro nasávání vzduchu. Tím se NB začne přehřívat a může tak dojít k destruktivnímu poškození. Proto na všechny tyto povrchy se důrazně doporučuje použít jako podložku pod NB nějakou větší tvrdou knížku, nebo nejlépe právě chladící podložku.

K jinému účelu se chladící podložka nedoporučuje používat. Bohužel vynalézavost dnešních prodejců je nekonečná a tak inzeráty a různé e-shopy pro svůj vyšší zisk využívají neznalost uživatele a doporučují chladící podložku i v případě, že se vám notebook přehřívá již na stole, nebo jiné podobné tvrdé podložce.

A to je právě kámen úrazu. V případě, že se notebook přehřívá, je nadměrně hlučný, případně se i po chvíli vypne je chladící podložka jen cestou do křemíkového nebe. Nepsané pravidlo udává, že v místnostech, kde se počítače využívají je koberec, doporučuje se čištění jednou do roka. V opačném případě, kdy je v místnostech linoleum, plovoucí podlaha, dlažba apod. je doporučeno čištění 2x do roka. Koberec totiž prach pohltí, ale hladké povrchy nemají možnost prach pohltit a ten tak poletuje vzduchem. Po té je nasáván do útrob počítače kde se přes miniaturní měděné žebro nedostane ven. Na žebrech se pak tvoří vrstva usazeného prachu a znemožňuje proudění vzduchu.
Ten přestává chladit důležité součástky počítače a problém je na světě. Oprava vyhořelé součástky není jedna z těch levnějších a v tom horším případě je pak na výměnu celá základní deska. A právě v tomto případě chladící podložka nepomůže, jelikož usazenou vrstvu z chladiče neodstraní. Pouze ochladí vnější plasty, takže se uživatel domnívá, že je problém odstraněn a přes hlasitý chod chladící podložky není kolikrát slyšet ubohý větráček uvnitř počítače, který se zoufale snaží uchladit co se dá.


 Za vyčištění svého počítače nedáte více jak 500Kč, navíc každý servis při čištění mění i teplovodivou pastu*, která po čase tvrdne a přestává být účinná. Taková investice jednou či dvakrát do roka vás nezruinuje, navíc máte jistotu, že při takové údržbě počítač samovolně svou službu nevypoví a vy jako majitel se nepřidáte k drtivé většině uživatelů, kteří prodávají své počítače na náhradní díly, protože jednoho krásného dne prostě notebook nešel spustit...

Teplovodivá pasta - velmi hustá tekutina s obsahem stříbra. Aplikuje se mezi procesor a chladič, kdy vyplňuje milimetrové nerovnosti a lépe přenáší teplo vytvořené procesorem do chladiče.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Klíče Ford Focus MK1 a vše kolem nich (1998-2004)

Doba od posledního článku utekla jako voda z vidličky. Diskuze ohledně klíčků trochu pominula a dostala se do podvědomí. Ovšem stále velmi často dostávám otázky ohledně klíčů, imobilizéru, dálkového ovládání apod. Rozhodl jsem se tedy vnést trochu světla do tohoto jednoduchého odvětví z praxe a techniky.

Vypnutí imobilizéru Renault (Laguna I )

Nastala velmi kuriózní situace, kdy se mi dostala do rukou Laguna s nefunkční dálkou (originál). Situace byla o to vtipnější, že zámky jsou od zlodějů poškozené a tím pádem nefunkční. Majitel vždy otevíral původním dálkovým ovladačem (dále jen "DO"). Všichni majitelé Lagun však vědí, že místem, kde je přijímač DO umístěn ( v kabině u vnitřního osvětlení pod anténou) velmi silně zatéká a tak hrozí koroze součástek a tím nefunkční jednotka přijímače DO. Tato situace samozřejmě nastala. Po násilném otevření Laguny přišla další rána a to v podobě imobilizéru (dále jen "imo"). Ten totiž nepřijme skrze přijímací jednotku DO signál a tím je imo stále aktivní- blokuje start. Nastává tedy situace - jak vůz bez větší námahy a investic zprovoznit? Pokusím se tedy přesně odhalit postup s ilustracemi, odblokovat imo by měl zvládnout každý.

Ford Focus - Jak z manuální klimatizace udělat automatickou ( Klimatronic)

Jednoho dne se kamarád rozhodl, že se mu prostě líbí automatická klimatizace. Když jsem na to zareagoval slovy "to ale není práce na jeden den" už jsem v ruce držel klíče od jeho vozidla a že další tři týdny nebude doma, takže na to mám dost času. No a já se pustil do práce....