Hned vysvětlím, jak jsem dospěl k velmi divnému a možná neznámému slovu "výměňář". Opravdu si myslíte, že když vezmete rozbitý mobilní telefon, počítač, či jakékoliv jiné zařízení do nejbližšího servisu, že bude ve výsledku opravdu opravený? Opravený takovým způsobem, že bude vše plnohodnotně funkční s náhradními díly té nejlepší kvality a že se zařízením bylo dobře zacházeno. Pak je mi líto, ale velmi vás zklamu...
Servis jako takový, by měl ovládat vše kolem čeho servisuje. A pokud neumí opravit danou komponentu, má nějaké kontakty na další techniky, kteří se danou komponentou zaobírají. Servis jako takový má být schopen zajistit plnohodnotnou opravu. Pokud to ovšem stav či rozsah poškození u zařízení neumožňuje, informuje o tom svého zákazníka. V elektrotechnice se bohužel každý druhý "vyzná" a k opravě mu stačí malý křížový šroubovák s horkovzdušnou pistolí. Osobně bych podobné "servisní techniky" rozdělil do několika kategorií:
Hodný soused Spiderman
Každý má za souseda nějakého toho kutilu, který umí něco opravit, utáhnout či dokonce vyrobit. Jaký tedy veliký problém může být v přepastování stolního počítače či laptopu? Soused se kasá, že zvládne přeinstalovat operační systém, vyměnit micro USB konektor ve vašem telefonu a s nutnou dávkou štěstí postaví i dům či zachrání vaši kočku na stromě. Tak proč tomu hodnému milému sousedovi nesvěřit své zařízení, když tím vlastně i ušetříme? Nemusíme nikam chodit a soused nám přeci opraví zařízení lépe než v nějakém servisu, protože nás zná a přeci by nás nezklamal.
Elektrikář jako elektrikář
Je to známá firma v sousedství. Místní elektrikář, či nějaký servis, který se točí kolem něčeho, co ani nevíme co je. Dostaneme doporučení, že je dotyčná osoba zručná a tak bez dalšího přemýšlení odevzdáváme naše rozbité zařízení. Zpátky se nám vrátí funkční a tak je radost využít služeb i příště. Oprava však proběhla v tajnosti, bez dokladu a tak vlastně vůbec nic nevíme - důležitý je přeci výsledek. Zařízení funguje.
Místní servis
A to je asi největší problém. Servis, který se kasá, že opravuje počítače, mobilní telefony případně i tablety. Má pěknou reklamu, dobré recenze, ceny průměrné a tak má naší plnou důvěru. Pokud se oprava povede, dostaneme krásný papír s cenou. V opačném případě je potřeba vyměnit nějakou velmi nákladnou a důležitou komponentu, která je finančně nerentabilní a tak se od servisu upouští. Nefunkční zařízení tak v drtivé většině končí v koši.
Praxe bez praxe
Pokud tedy shrnu všechny kategorie, problém je hned v několika případech. Ke každé opravě je třeba mít zkušenosti. Ty se získávají opravou již vyřazených zařízení s puncem "nerentabilní oprava, nutná výměna základní desky", většinu podobných strojů jsem kdysi kupoval na Aukru, či Bazoši. I k běžnému přepastování procesoru je potřeba mít nějaké zkušenosti o daných součástkách. V opačném případě je možné procesor přepastovat špatně, či poškodit součástky statickou elektřinou apod. Takové opravy jsou u souseda určitě lacinější, ten ale nevlastní potřebné vybavení (případně zkušenosti) a oprava nebývá kvalitně provedená. To je však některým zákazníkům známé a tak volí jiné možnosti. Co je skutečným problémem a nyní se konečně dostávám i k záhadnému slovíčku "výměňář". Jde o běžný servis na opravu mobilních telefonů či počítačů. Kam jinam přeci s takovým zařízením zajít?
Lhář, lhář
Doneseme tedy do servisu poškozené zařízení (protože tomu přeci nerozumíme) a za pár hodin nám volá (nebo musíte vy volat) servisní technik, že je poškození rozsáhlé a je nutná výměna celé základní desky, která je bohužel drahá a tak je vůči hodnotě daného zařízení oprava nerentabilní. A tady je ten problém! Popíšu podrobněji..
Každé zařízení, opravdu každé elektrozařízení je vyrobené z několika druhů a typů drobných součástek. Aby součástky mezi sebou komunikovaly, "leží" na desce která je plná spojů - té se říká základní deska. Pokud tedy nefunguje jedna součástka (nebo více), celé zařízení nemusí fungovat, či absolutně nejeví žádné známky života. Pokud daný servisní technik nerozumí daným součástkám, nezvládne objevit vadnou součástku a dost možná jí ani nevymění (většina drobných SMD součástek se pájí pod mikroskopem). U daného zařízení odzkouší pár fíglů, které najde na Internetu. Pokud to nepomůže, odsoudí nefunkční CELOU základní desku (na kterých leží desítky, stovky i tisíce součástek) a vyhodnotí servis jako nerentabilní. Právě tento úkon asi nikdy nepochopím. Proč, technik neřekne "Podívejte se, závada je v takové rozsahu, že pro nás není možné odhalit závadu. Můžeme však vaše zařízení zaslat k přesnější diagnostice, souhlasíte?" Proč? V čem je problém přiznat pravdu? Vždyť je to jako by automechanik nepřišel na závadu (která by spočívala například ve vadném alternátoru) a řekl vám, že je nutné vyměnit celý motor! Nikdo dokonalý z nebe nespadl a nikdo nemůže umět úplně všechno. Pokud jsem tedy jen výměňář a pouze vyměňuji nefunkční komponenty (typicky v iPhonech, stolních PC apod) za jiné, přiznám přeci pravdu a pošlu zařízení někomu, kdo ho pod mikroskopem opraví, ne? To je přeci výsledek celého servisu. Jde o opravu, zprovoznit nefunkční zařízení. Nebo ne? Nebo tu jde jen o peníze?
Zkušenosti z Ústí nad Labem
Již jsem opravil nespočet zařízení, které někdo v Ústí nad Labem již opravoval. Funkčnost opravených zařízení však neměla dlouhého trvání a tak někdy končí u mě. Setkal jsem se snad se vším možným. Oprava pantů u laptopu (výměna za nové) proběhla pouhým vyplácáním celé tuby koupelnového silikonu, pájení součástek vteřinovým lepidlem a mnoho dalšího. Abych si však potvrdil celé fungování v servisech, nakoupil jsem tři zařízení. Jednalo se o :
HP 450 G2 přenosný počítač značky HP se závadou hlučného ventilátoru - otáčky na maximum, přehřívání, velmi pomalý a nestabilní systém.
iPhone 6 64GB se závadou vypadávání signálu GSM, který někdy vůbec nenaskočil
iPhone 5S 16GB který nešel vůbec spustit - mrtvola
Vše jsem koupil na Aukru, kde prodejci uvádějí, že je zařízení na náhradní díly bez možnosti vrácení penez - jak jinak. Všechna zařízení proběhla mou diagnostikou/měřením abych si byl opravdu jistý v čem vada spočívá a jak vypadají útroby zařízení před zásahem servisu v UL.
Výměňáři v akci
Laptop HP, měl velmi jednoduchou a naprosto primitivní závadu - heatpipe. Neboli systém měděných trubiček, které zajišťují odvod tepla z procesoru - chlazení. Závada to rozhodně není běžná, ale je velmi jednoduché tento problém odhalit. iPhone 6 měl vadný drobný čip, který je potřeba vyměnit pod mikroskopem a iPhone 5S měl vadný paměťový čip, který je nutné taktéž měnit pod mikroskopem.
Obešel jsem tedy různé servisy v Ústí nad Labem. Jeden který se specializoval na opravu iPhonů a několik dalších se zmíněným laptopem. Pouhý jeden servis, mě s politováním odmítl, že takové opravy neprovádějí, protože nemají konkrétní vybavení. Klobouk dolů a palec nahoru! Slušné jednání, žádné tlačení na pilu a upřímnost ihned ze začátku. Super, potěšilo! Pak už to však šlo jen z kopce. Specializovaný servis na iPhony mě odmítl s tím, že je vadná deska a je třeba její nákladná výměna - u obou telefonu (6, 5S). Za tuto informaci jsem zaplatil 300Kč. Po dalším zjišťování se objevil zásadní problém. Nejedná se totiž o autorizovaný servis Apple, tedy nemá přístup k originálním dílům. A to i přes to, že nějakým záhadným způsobem používá loga Applu (což by být nemělo). Náhradní díly pro Apple nejsou veřejnosti přístupné. Získat jej smí pouze schválený autorizovaný servis a to pouze v nutném počtu k opravám - žádné naskladňování. Vzhled prodejny působí velmi zdařile, myslím, že použitá loga Applu jsou tedy nelegální ale to zákazníka netrápí. Přístup byl také na velmi dobré úrovni. Ihned po odchodu jsem si však všiml, že iPhone 6 nemá na spodní straně šroubky. Po mém návratu je technik s omluvou vrátil - stane se, to je v pořádku. Stejně dobře bych však ocenil i pravdu na místo lži. Tak se prostě nezabýváte opravami základních desek, co je na tom špatného? Špatné je lhát! Podobným způsobem jsem narazil i v servisu s laptopem HP. Tam jsem se totiž dozvěděl, že je základní deska ve zkratu a je neopravitelná! Za tuto informaci jsem opět zaplatil 300Kč! Mladý muž měl však nejistotu v hlase a tak nebudil moc přesvědčivý dojem. Laptop se mi vrátil s drobnými oděrkami, které původně neměl. To by potencionálního zákazníka trápit také mohlo.
Hurá na opravy
Po vyzvednutí všech "neopravitelných" zařízení jsem se i já pustil do práce. CPU, ani chipset nebyl u HP v tak vážném stavu a tak jsem jednoduše vyměnil chlazení. Ponechal jsem původní ventilátor. Proběhla čistá instalace systému a následné testování s pozitivním výsledkem. U iPhona 6 jsem se do opravy nepustil, jelikož jsem z něj potřeboval náhradní díly pro další iPhony a tak jsem součástku neměnil. iPhone 5S s vadným paměťovým čipem jsem si opravdu vyhrál a čip vyměnil s vyšší kapacitou. Po nutném SW nastavování a pájení přišlo stažení posledního iOS, spuštění a následném otestování plné kapacity (zápis - čtení). Vše proběhlo dle očekávání - opraveno.
Závěr? Nelžeme..!!
Jako třešničkou na dortu považuji návštěvu zákazníka s poškozenou navigací. Dle mého běžná oprava (zavedení navigačního programu do Windows CE) která je většinou opravena do druhého dne, byla pro zákazníka neuvěřitelným překvapením. Po opětovném příchodu totiž vytáhl z náprsní kapsy papír, který mi následně podává se slovy "já jsem vám to nechtěl říkat, ale já už jsem navigaci měl v jiném servisu kde mi řekli, že to nejde opravit. )
V čem je tedy problém? V penězích? Opravdu je nutné vytahat ze zákazníka spoustu peněz za jednoduchou opravu? Proč si některý servis účtuje 2.500Kč za výměnu integrované baterie v telefonu, která stojí cca 500Kč a výměna trvá zhruba 30min? Proč servis neřekne zákazníkovi "nezlobte se, ale vaše zařízení trápí závada na kterou nedokážeme přijít?". To je to taková ostuda? Vzpamatujte se! Pokud nepůjdeme zákazníkům vstříc, nebudou chodit s poškozeným zařízením do servisu, ale do popelnice. Budou se nám tak plnit skládky jinak funkční elektroniky. A výrobci si budou mnout ruce. Pokud něco neumíte, nemáte potřebné vybavení, nebo jen prostě nechcete, najděte si někoho kdo to umí a opraví. Nebudete zákazníkovi lhát, splníte jeho požadavky, zařízení bude opravené a můžete si tak rozšířit spektrum služeb. Již dnes EU nastavila, že od 1.03.2021 budou veškeré spotřebiče snadno opravitelné. Nebudeme tedy muset odvrtávat nýty apod. Opravit takové zařízení by mělo být snadnější.
Super článek. Problém je, že obecný názor je spíše takový, že věci se dnes neopravují, pouze mění součástky. Ohledně Apple škoda slov. Viděl jsem video kde pobočka v NY si řekla za opravu 1200$. Laptop byl donesen k místnímu opraváři, ten identifikoval závadu jako ohnutý jeden pin na konektoru, pin narovnal a laptop byl funkční. Pokud by se měnil kabel, cenu opravy odhadl na 150$.
OdpovědětVymazatTento komentář byl odstraněn autorem.
OdpovědětVymazatSuper článek, velmi zajímavé čtení. V dnešní době je to tak, že když se něco rozbije nebo nefunguje, lidé mají tendenci věci spíše vyměnit, než opravit. Já patřím k té skupině, co se snaží opravovat všechno možné, našel jsem si v tom takový koníček. Nejvíce mě baví opravovat různé věci v autech, ale ne na všechno si troufnu. Nedávno mi třeba odešly brzdy a na jejich opravdu jsem si tedy sám netroufl. Konkrétně odešla spínací skříňka, což je pro mne velmi složité.
OdpovědětVymazat