Klíče Ford Focus MK1 a vše kolem nich (1998-2004)



Doba od posledního článku utekla jako voda z vidličky. Diskuze ohledně klíčků trochu pominula a dostala se do podvědomí. Ovšem stále velmi často dostávám otázky ohledně klíčů, imobilizéru, dálkového ovládání apod. Rozhodl jsem se tedy vnést trochu světla do tohoto jednoduchého odvětví z praxe a techniky.












Pokud jste někdo četl starší článek, určitě víte, že jsem se klíčům již několikrát věnoval. Díky času jsem tak nasbíral i nějaké zkušenosti ohledně kvality, výdrže apod. Na začátku si klíček rozebereme a podíváme se z čeho se skládá a která součást k čemu je..




Jedná se o úplně obyčejný klíček bez dálkového ovládání. Díky prostoru uvnitř plastu lze do klíčku vsadit ampulku s imobilizérem (pouzdro na fotce vedle klíče). Pokud je ampulka spárovaná s řídící jednotkou motoru, lze s tímto klíčem nastartovat. Můžeme se setkat i s levnější variantou. Podoba klíče je totožná ovšem bez prostoru pro ampulku. Tímto klíčem pak nastartovat nelze, ovšem pokud je planžeta vybroušená na váš vůz, lze s ním odemknout kapotu, otevřít dveře, spustit spínačku a odblokovat zámek volantu. Rozeznáme je od sebe tak, že klíček s ampulkou má z vrchní strany vsazené pouzdro. Osobně jsem se zatím setkal s barvou černou, modrou a červenou.

Další klíč je asi nejběžnější a setkáte se s ním nejčastěji...

Je ze všech klíčů asi nejporuchovější, ale jak jsem již zmiňoval, je i nejčastěji používaný. Klíč se skládá z několika částí (tištěný spoj dálkového ovládání, baterie, ampulka immo) a tak si tento rozebereme podrobněji..


Imobilizér


Nejčastěji používaná ampulka imobilizéru. Pro Ford Focus MK1 98-04 je použit typ s označením Transponder Texas Crypto 4D ID60 ● 4D60 ● JMA : TPX2, TP06. Ampule je skleněná a jak jsem zjistil tak i velmi křehká. Ampule v sobě nese jedinečný kód již nadefinovaný. Ten se pomocí diagnostiky spáruje s řídicí jednotkou ve vozidle (ta načte kód z ampule a uloží v paměti). Tato metoda má jednu velikou výhodu, ampule lze používat opakovaně. Po spárováním s jedním vozidlem jí můžete nahrát i v dalším apod. Pokud tedy máte nějaké doma, určitě je nevyhazujte a raději je vraťte do oběhu. Ampule musí být v každém klíčku, bez toho nastartovat prostě nelze. Viděl jsem však různé varianty jak obejít systém immo s několika klíčky. Jednoduše se jedna ampulka strčí někam k věnci u spínačky. Pak můžete použít třeba tisíc klíčků (správně vybroušených) a nemusíte řešit kódování dalších ampulí. Jednotka načte vždy tu stejnou přilepenou ampulku. V řídící jednotce musejí být minimálně 2 nakódované ampule. Již několikrát se mi při kódování stalo, že přidání třetího klíčku byl někdy problém a tak se z jednotky musejí vymazat všechny klíče. Po té postupně nakódovat všechny tři. U naftových TDDi jsou jednotky imobilizéru dvě. Jedna v řídicí jednotce a druhá v čerpadle. Ta je však podřízená té řídicí. Pokud tedy kódujeme nové ampule, je vždy potřeba přes diagnostiku ještě spárovat obě jednotky aby došlo ke korektnímu načtení. Jak jsem již zmiňoval, ampule jsou jako na obrázku skleněné. To by nás ovšem nesměl zasypat čínský trh aby to bylo jen tak. Proto je možné sehnat i jinou "ampulku"

a to černou, keramickou a rozhodně více odolnou. I s touto ampulkou můžete do Focuse počítat, jelikož se dělají ve stejných typech jako ty skleněné. Považoval bych to za takový upgrade. Funkce, kódování.. vše je stejné jako u skleněné ampulky. Jen se při pádu na zem nerozbije (mě zatím ne). Osobně jsem po pádu klíče a následné rozbití ampule přešel právě na tuto variantu. Je pravdou, že zhruba z 30 startování jí jednou vozidlo nenačte. Pozná se to podle červené blikající diody na palubce vedle hodin. Musím pak klíčkem otočit tam a zpět aby došlo k opětovnému načtení. Vždy je to jen na první pokus a zhruba jednou ze třiceti startů.

Dálkové ovládání

se skládá ze dvou částí. Pouzdro s kontakty, baterií a prostorem pro uložení ampulky imobilizéru


Do tohoto pouzdra jde uložit jen skleněná ampulka, tu keramickou se sem ani nepokoušejte nacpat. Vyjmout skleněnou ampulku z tohoto pouzdra chce dávku trpělivosti a šikovnosti. Osvědčil se mi velmi malinký, tenký plochý šroubováček (na brýle) kterým se na konci propíchne guma a jemným pohybem se ampulka vytlačí ven. Kontakty od baterky jsou celkem chatrné a rády nedoléhají buďto k samotné baterce, či k základní desce. V obou případech tak odpojí tištěný spoj od napětí a dálkové ovládání centrálu nefunguje. Druhá půlka se skládá z tištěného spoje...

Který ovládá centrální zamykání vozidla, případně i dojezdy oken. Ovladač obsahuje řadu SMD součástek které nás v tuto chvíli nezajímají. Zlatá dlouhá cestička kterou vidíme na fotce slouží jako anténa. Uprostřed jsou vidět tři tlačítka. V době výroby Focusů s tlačítky nebyl problém. Nyní se ale píše rok 2019 a tak mají tlačítka za sebou nespočet sepnutí. Je tedy více než logické, že postupem času odcházejí. A to i ty tlačítka na ovládání kufru. Není nic jednoduššího, než-li vadné tlačítko odpájet a desku osadit novým. Né každý ovšem vlastní mikro pájku a příslušné tlačítko. Řada řidičů tak sáhne po variantě výměny celé základní desky, či po vyndání ampule imobilizéru i celého pouzdra. Zbytek letí do koše. Což je celkem škoda, pokud se do takovéto situace dostanete, napište mi na lukas(zavináč)rutar.cz. Zaplatím vám poštovné a pomůžete mi vracet tyto kvalitní tištěné spoje zpět do oběhu. Poptávku totiž zaplavují nekvalitní čínské ovladače, které mají řadu problémů a velmi krátkou vzdálenost dálkového ovládání oproti originálu. Rozdíl mezi čínským tišťákem a originálem je patrný na první pohled. Dalším a posledním dílem u tohoto typu klíče je vanička se samotnou planžetou..

Planžeta

Lze díky vaničce snadno odpojit od zbytku klíče a nasadit na nové pouzdro. Za normálních okolností je to nesmrtelný kousek :)


Další variantou klíče je vystřelovací upgrade z původního originálního klíče.

Tento klíč je vlastně totožný s původním. Všechny vnitřnosti z původního klíče jen přehodíte, celé složíte a necháte si vybrousit novou planžetu. Žádné párování, čipování apod. Jak je vidět, klíč má stejně rozmístěná tlačítka dle původního. Nějakou dobu jsem tento klíč používal. Na samotném začátku se mi velmi líbil, je to přeci vystřelovák. :) po pár dnech používání mé nadšení upadalo. Klíč je hrozně nafouknutý, gumová tlačítka se rychle ošoupají, je náchylný na pády, postupem času se začnou díly rozpadat a celkové klíč po delším používání nepůsobí dobře.  A tak je čas se posunout na jiný level.
Další variantou je přezdívaná "brzdová destička". Tento klíč je úplně jiný a z původního nelze provést upgrade. Nelze sem vložit ani tištěný spoj dálkového ovládání, ani skleněná ampulka. Tento klíč lze použít pouze se zmiňovanou keramickou černou "destičkou" imobilizéru. Po drobné úpravě sem lze vložit i skleněnou ampulku


ale to rozhodně nedoporučuji. Pokud budete tento klíč objednávat, rozhodně doporučuji zabrousit na Aliexpress, jelikož věřte nebo ne, většina prodávaných klíčů je právě odtud. Je však důležité koukat na cenu a recenze daného prodejce. Pokud půjdete vyloženě po dobré ceně, počítejte s tím, že kvalita bude opravdu mizerná. Je lepší si nějaký ten dolar připlatit a mít jistotu kvalitního produktu. Osobně jsem vyzkoušel několik variant a právě ta nejdražší byla vždy nejlepší. Klíč je celkem bytelný, těžký takže nepůsobí laciným dojmem a dobře se ovládá. Tlačítka mají dobrý pevný stisk a vzdálenost dálkového ovládání je také dobrá. Klíč se půlí uprostřed a tak při výměně baterie nemusíte natáčet pružinku planžety. Osobně mě však tento klíč dostal do potíží, jelikož při pádu na zem se kompletně rozletěl na všechny díly. Při tomto pádu vypadla skleněná ampulka (ano, do mnou upraveného pouzdra) a rozbila se o silnici. Vzhledem k tomu, že to byl můj jediný klíč (kovářova kobyla), byla celková situace poněkud smutná. Pokud budete chtít tento klíč, koukejte také po tom, jestli prodejce dává ke klíčku tištěný spoj, baterii (kontakty) a imobilizér. Až přijde klíček jako komplet složený, v podstatě ho ani nemusíte rozdělávat. Stačí vybrousit, nakódovat dálkové ovládání (postup v minulém článku) a spárovat imobilizér. K tomu postačí buď dva původní klíče které k vozidlu máte, nebo pak druhá varianta a tou je samotná diagnostika. 

Další mnou vyzkoušený klíček je 

z novějších Fordů. Při objednávání však musíme koukat na typ planžety. Tak jako v minulém klíčku i tento je připravený na osazení keramické černé destičky. Vysílač dálkového ovládání také pracuje na frekvenci 433Mhz a tak s ním můžete po spárování ovládat i stařičkého Focuse. Tento klíč aktuálně používám nejdéle a ze všech mnou používaných klíčů se osvědčil nejlépe. Baterie se vyměňuje velmi pohodlně sejmutím krytu s logem Fordu. Baterie se jen vyklepne, nasadí nová a kryt znovu zpět nacvakne. Úkon, který nezabere více jak pár vteřin - a to doslova. Tlačítka se mačkají opravdu parádně, mají pevný a jasný stisk. Planžeta sedí v klíčku jak má a nezlobí. Několikrát mi spadl na zem a to i do louže -> pořád stále 100% funkční. Klíč je z kvalitnějšího pevnějšího plastu, působí opravdu věrohodně a dobře. Tvarem padne přesně do ruky a celkový dojem je opravdu skvělý. Při vybírání ovšem platí stejná pravidla jako u ostatních klíčů. 

 Dostal jsem ještě otázku jaký je rozdíl v tloušťce obou klíčů, tak potvrzuji, že ten novější je o něco slabší a tak je to trochu nezvyk. Ale řekl bych, že spíše příjemný...



Klíčů které lze na Focuse použít je samozřejmě velmi mnoho, jeden z dalších typů, který se velmi rozmáhá je tento: 
nebo potom tento:



Oba mám objednané a chystám se na testy, zatím tedy nemohu potvrdit jejich funkčnost. Vzhledem k tomu, že podle dostupných informací nenesou logo Fordu, určitě u nich osobně nezůstanu.



Komentáře

  1. Dotaz - klíčem mi nejde otočit, tzn. nejde otočit volantem a nastartovat. Použil jsem náhradní klíč a vše ok. Asi sjetá planžeta (auto cca 18 let staré). Bude klíč fungovat, když koupím náhradní obal na klíč s novou planžetou a tu pak nechám vybrousit podle náhradního klíče? Původní dálkové ovládání + původní imobilizér + nová vyfrézovaná planžeta = funkční klíč? díky M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, fungovat to určitě bude. ŘJ nepozná změnu.

      Vymazat
  2. Dobrý den, jednoho dne mi na Focus MK2 přestalo fungovat dálkové ovládání. Vyměnil jsem baterku, spároval klíč (auto píplo, píplo podruhé když jsem stiskl tlacitko na klíči), ale stále nefunguje. Kontroloval jsem všechny pojistky Ok, central při použití klíčem funguje normálně. Kde může být zakopaný pes, prosím? Děkuji za jakoukoliv radu. FC

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud vozidlo jednou pípne, to znamená, že je připraveno na párování. Pokud stisknete ovladač a vozidlo znovu pípne, znamená to, že přijal signál z klíčku a uložil do paměti. Pokud Vám však dálka stejně nefunguje, můžete špatně informace ukládat. Zkontrolujte závěrečný postup kódování dálky. Další zakopanec pak může být v samotné jednotce - komfortce. Možná bude potřeba jí vyměnit. Už se mi stalo, že do ní zateklo a nebyla schopná ukládat nové informace.

      Vymazat
  3. Dobrý den,

    Všiml jsem si vašeho článku a chtěl jsem se zeptat.
    Můj dálkový klíč fungoval pěkně 6 let od koupi auta a teď přestal fungovat, bylo to celkem čekárně, protože se zkracovala délka přímaní signálu. Myslel jsem si, že odchazí baterie, ale po výměně klíč nejde naprogramovat, vlastně auto na něj vůbec nereaguje. Nevíte jak by se dalo vyzkoušet jestli je klíč v pořádku.

    Děkuji Kolařík

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Existují na to speciální měřáky, které zjistí sílu a frekvenci signálu. Tuším, že jdou zakoupit i v číně, ale jejich spolehlivost bohužel neznám. Pokud si rozumíte s pájkou, stačí otevřít kryt klíče a zkontrolovat spoje. Primárně bych se však zaměřil právě na tu baterii a její kontakty. Baterie může být nová, ale může docházet ke špatnému kontaktu, takže je klíček špatně napájený.

      Vymazat
  4. Dobrý den, děkuji za obsáhlý vysvětlující článek díky kterému jsem hezky pochopil možnosti. Chtěl jsem si udělat rezervní kopii (tj. 3 klíč) pro auto Ford Fusion (2006), který má stejný typ jako Focus I. Nechal jsem si vybrousit planžetu a zakoupil nový chip keramický (měl by to být 4D63 40 bit). Pokusil jsem se ho pak v autě nakódovat pomocí těch dvou originálních klíčů, ale kontrolka IMO stále bliká a nový chip není tedy akceptován. Je tedy nutné zajít k někomu na diagnostiku a vymazat všechny klíče, jak píšete? Nebo je nutné ten chip IMO nějak "aktivovat" před kódováním v autě? V klíčařství mi nabízeli, že udělají kopii stávajícího IMO (klon), ale raději bych chtěl 3 originální. Co byste doporučil za postup?
    Předem děkuji za vysvětlení,
    Tomáš

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, Tomáši. Návod jak nakódovat další klíč pomocí těch současných někde po Internetu lítá, možná jsem o něm i psal. Nicméně osobně nemám vyzkoušeno a tak Vám přesnější informace neřeknu. 100% způsob, který je zaručený a plně funkční je klíč nakódovat pomocí diagnostiky. Dokonce jsem nedávno zkoušel tuto operaci provést s obyčejnou čínskou diagnostikou a povedlo se. Takže určitě nepotřebujete nějakou extra drahou. Myslím, že ještě na FB existuje skupina zaměřená na Fordy (Focuse a Mondea) kde Vám s párováním klíče pomůžou. Jsou tam lidé z celé republiky, kteří nějakou diagnostiku mají, třeba máte někoho pár ulic od Vás. U kódování pomocí diagnostiky se mi občas stalo, že jednotka nechtěla moc spolupracovat a bylo tedy třeba provést výmaz všech původních klíčů a začít s kódováním znovu. Klonování je z mého pohledu nebezpečné. Klíč ztratíte, ale po ztrátě musíte vyhodit i ampuli z dalšího klíče (originálu) který máte u sebe a v jednotce odpárovat. Což je z mého pohledu nepraktické

      Vymazat
  5. Dobrý den, je u vás možnost koupit na Ford focus MK1 destičku tištěneho spoje kde jsou i 3 tlačítka děkuji za odpověd

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, samostatné základní desky ovladačů k dispozici nemám. Zatím se mi daří všechny opravit a tak nové nejsou potřeba. Zkuste zabrousit po Internetu, nebo rovnou do Číny. Dejte však pozor na laciné kopie. Nedisponují dobrým dosahem dálkového ovládání a může se stát, že se ovladač samovolně odpáruje.

      Vymazat
  6. Dobrý deň.chcel by som sa opytať.mám ford focus 1.8 tddi 2002 r.auto mi nejde nastartovat žiadnu chybu neukazuje.v servise mi to napichli a ukazalo im to slaby tlak nafty v čerpadle a zablokovaný imobilizer.terez neviem či bude zlé čerpadlo alebo imobilizer.kluč je original a skušal som aj nahradný a stale nič. Ďakujem Martin

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, co vím, tak imo na TDDi neodchází (samozřejmě stát se může cokoliv). Nejlevnější variantou je zkusit imo. To lze pomocí diagnostiky jednoduše spárovat (u TDDi se páruje ŘJ s čerpadlem). Druhá varianta a ta dražší je, že odešlo samotné čerpadlo. Tím může blokovat i imo které má v sobě.

      Vymazat
  7. Dobrý den. Z ničeho nic mi přestalo fungovat zamykání a odemykání na klíči. Jedná se o MK1 Ford Focus rv.2002. Jediné co mě napadlo že mi odešla baterka ,tu jsem vyměnil ale bohužel nepomohlo to klíč nejde ani sparovat prostě nereaguje. Imo funguje ze startováním problémy nejsou. Prosím o radu co dál? Čím to může být a jaké je řešení . Díky.

    OdpovědětVymazat
  8. Nevíte prosím kde se dnes v Praze provádí výkup nákladních vozidel? Já že mám starého Peugeota tranzita a chci ho prodat, jenomže potřebuji peníze ihned na ruku. Mám totiž super nabídku na Ford Focus a chci koupit auto do rodiny. No nabídka nebude aktivní navždy a tak sháním prachy rychle, asi mi rozumíte.

    OdpovědětVymazat
  9. Mě se tohle stalo s klíči zhruba před rokem. Problém však byl v tom, že jsem se svým Fordem měl převést moji dceru a její kamarádky na tábor, takže ihned poté, co nešel nastartovat nastala totální panika. Vše nakonec vyřešil mikrobus na pronájem a já mohl v klidu zamířit do servisu.

    OdpovědětVymazat
  10. Já měl podobný problém u klíčů u Škodovky, ale oprava byla poměrně jednoduchá, takže to nebylo zas tak hrozné. Kamarád mi už před koupí automobilu říkal, že bych se měl připravit na to, že když si koupím jinou značku než Škodovku, budou opravy dražší. Raději jsem si tedy koupil Octávku a mohu potvrdit, že shánět díly na škodovku je jednoduší a levnější.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Váš příspěvek bude schválen pouze v případě, že neobsahuje odkaz na externí web.